Selecteer een pagina

“Voor mij vallen de puzzelstukjes hier op hun plek.”

Maaike (37)
Kennismanager Dienstverlening

Het verhaal van Maaike

Maaike werkt sinds 2023 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Als Kennismanager Dienstverlening verzamelt en structureert ze de kennis die er is binnen de gemeente, om die kennis vervolgens eenvoudig beschikbaar te maken voor haar collega’s bij het Klant Contact Center (KCC).

Dicht bij huis, dicht bij mijn hart

“De gemeente Leidschendam-Voorburg ligt dicht bij mijn hart. Letterlijk, ik woon er bijna 20 jaar. Momenteel zelfs op 15 minuten lopen van mijn werk. Ideaal, want ik begin en eindig mijn werkdagen daardoor met een frisse neus én energie.

Voordat ik hier startte, werkte ik voor de gemeente Den Haag. Feitelijk ‘om de hoek’, maar een wereld van verschil. Ik stond daar dagelijks in de lift met allemaal onbekende collega’s. Niet gek, want er werken zo’n 10.000 mensen, maar voor mij klopte het niet.

Het kleinschalige en persoonlijke van deze gemeente en de vertrouwde sfeer die daarbij hoort, past me beter. Ik begon hier als online specialist, maar na een half jaar ontstond er een nieuwe functie, die van Kennismanager Dienstverlening.

Ik luister, overleg en leg de puzzel opnieuw.

Kennis toegankelijk maken

De gemeente wilde alle kostbare kennis uit de organisatie op een slimme manier organiseren en beschikbaar maken. Voor haar inwoners en voor de collega’s van het KCC. Het gaat er uiteindelijk toch om dat zij snel en goed antwoord kunnen geven op vragen.

Simpele vragen over paspoorten, maar ook vragen over vergunningen of de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, waarbij je te maken hebt met verschillende regels en persoonlijke situaties.

Als Kennismanager Dienstverlening verzamel en structureer ik die schatkist aan informatie. Daarna zorg ik dat het beschikbaar is op de juiste plekken en voor de juiste doelgroepen. De kennisbank die we daarvoor gebruiken, is een aanvulling op de website van de gemeente. Wat hoort waar en vooral waarom? Bij het antwoord op die vragen, zijn helderheid en toegankelijkheid doorslaggevend.

Deze gemeente is niet bang om dingen te proberen. Een robot in de ontvangsthal? Een paspoortbezorgdienst? Doen! Soms werkt het, soms niet, maar de ruimte om te experimenteren is er. Dat vind ik tof.

Foto van Marianne van der Zanden - Consulent Werk

De puzzelstukjes vallen op hun plek

Zelf zoek ik ook steeds naar nieuwe manieren om kennis toegankelijker te maken. Dan hoor je weleens het geijkte ‘Al geprobeerd, werkte niet’. Maar als ik denk dat het nu wel werkt, geef ik niet op. Ik luister, overleg en leg de puzzel opnieuw.

Ik ben een échte puzzelaar. Ik heb zelfs verschillende keren meegedaan aan het NK legpuzzelen. Ik sorteerde de stukjes op kleur of structuur, zodat de anderen hun taak beter en sneller konden uitvoeren. Die symboliek zie ik terug in mijn werk, maar ook thuis als moeder van drie kinderen.

Wat ik hier zo waardeer is de vrijheid om mijn werk in te richten op een manier die bij mij past. Zo heb ik genoeg energie voor mijn werk, mijn kinderen en mijzelf. Er is balans en dat maakt dat de puzzelstukjes voor mij hier op hun plek vallen.

Meer verhalen